Jumaat, 5 Januari 2024

Dr Mahathir berdiam diri mengenai rancangan penggulingan terhadap PM Anwar

 


KUALA LUMPUR, 5 Jan — Didakwa mendalangi rancangan untuk menggulingkan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan, bekas perdana menteri dua kali Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata beliau tidak ada kaitan dengan apa yang dipanggil “Langkah Dubai”.

Lelaki berusia 98 tahun itu yang mempunyai hubungan kekecohan dengan Anwar selama bertahun-tahun menegaskan kenyataan seorang penyokong setia sebelum ini membersihkannya daripada sebarang komplot terhadap kerajaan persekutuan.

“Terdapat banyak kekacauan sejak beberapa hari lalu mengenai Gerakan Dubai dan ada yang mengaitkan saya dengan percubaan yang dikatakan untuk membentuk kerajaan pintu belakang.

“Pertama, sudah lama saya tidak ke Dubai,” tulisnya di X , yang dahulunya dikenali sebagai Twitter.

Dia kemudian membidas Anwar yang pernah menjadi timbalannya pada 1990-an dan mendakwa bahawa percubaan untuk membentuk kerajaan pintu belakang adalah "kepakaran" yang kedua, memetik beberapa insiden sejak 2008.

“Apabila semua langkah ini dibuat, mereka tidak dianggap sebagai pengkhianatan, pengkhianatan, atau akan meruntuhkan kerajaan, merosakkan ekonomi, atau melanggar prinsip demokrasi.

"Kerajaan pintu belakang adalah halal dan suci selagi seseorang itu menjadi PM," akhir beliau.

Rancangan penggulingan terhadap Perdana Menteri Anwar, yang pertama kali didedahkan oleh timbalan ketua pengarah Jabatan Komunikasi Masyarakat Datuk Ismail Yusop, telah disahkan oleh kedua-dua pembangkang dan tokoh kerajaan minggu ini.

Ketua Pilihan Raya Perikatan Nasional Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor menjelaskan bahawa "Langkah Dubai" tidak berlaku di ibu negara Emiriah Arab Bersatu seperti yang didakwa, tetapi di pusat bandar Chow Kit di sini.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi juga berkata beliau telah menerima laporan risikan yang mengesahkan rancangan penggulingan itu.

Anwar telah mengakui dakwaan komplot itu tetapi telah memperkecilkan mereka, berkata beliau lebih suka menumpukan perhatian kepada kerja kerajaannya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...