Isnin, 8 Januari 2024

Bagaimana tragedi di lapangan terbang Manchester menyelamatkan ratusan penumpang dalam nahas pesawat Tokyo

 


Ketika pesawat berhenti, kabin belakang tiba-tiba dipenuhi dengan asap hitam tebal yang menyebabkan panik di kalangan penumpang di kawasan itu, dengan pergerakan ke hadapan yang pantas di bawah lorong.

“Ramai penumpang tersandung dan rebah di lorong, memaksa yang lain melepasi sandaran tempat duduk ke arah kawasan kabin tengah, yang jelas sehinggalah pintu keluar atas kanan dibuka.

“Seorang penumpang dari barisan hadapan tempat duduk menoleh ke belakang ketika dia menunggu untuk keluar dari pesawat, dan menyedari sekumpulan orang berselirat dan bergelut di bahagian tengah, nampaknya tidak mampu bergerak ke hadapan. Dia menyatakan 'orang ramai melolong dan menjerit'.”

Kisah mengerikan tentang tragedi yang berlaku itu diambil dari laporan rasmi mengenai kemalangan maut terakhir yang melibatkan British Airways .

Pada 22 Ogos 1985, sebuah Boeing 737 milik anak syarikat sewa BA , British Airtours, memecut di sepanjang landasan di lapangan terbang Manchester , destinasi Corfu. Kegagalan enjin menyebabkan kebakaran. Juruterbang membatalkan penerbangan, menghentikan pesawat dan mengarahkan pemindahan kecemasan.

Dalam kekecohan yang berlaku, hanya 83 penumpang dan anak kapal berjaya keluar dalam keadaan hidup. Seorang mangsa awal yang terselamat meninggal dunia enam hari kemudian, menjadikan jumlah kematian kepada 55 - kebanyakannya terbunuh oleh campuran gas beracun.

"Ramai mangsa yang terselamat dari enam barisan tempat duduk hadapan menggambarkan gulungan asap hitam tebal berpaut pada siling dan bergerak pantas ke hadapan di sepanjang kabin," laporan kemalangan itu berterusan.

“Apabila sampai ke sekat hadapan, ia melengkung ke bawah, mula bergerak ke belakang, menurunkan dan memenuhi kabin. Sebahagian daripada penumpang ini diselubungi asap walaupun berdekatan dengan pintu keluar hadapan.

“Semua menyifatkan satu nafas sebagai terbakar dan menyakitkan, serta-merta menyebabkan tercekik. Sesetengah menggunakan pakaian atau tangan menutup mulut mereka dalam usaha untuk menapis asap; yang lain cuba menahan nafas. Mereka mengalami rasa mengantuk dan keliru, dan terpaksa merasai laluan mereka di sepanjang barisan tempat duduk ke arah pintu keluar, sambil didesak dan ditolak.”

Hampir 40 tahun kemudian, pada 2 Januari 2024, sebuah Japan Airlines Airbus A350 telah dibersihkan untuk mendarat di landasan 34R di lapangan terbang utama Tokyo, Haneda Sebuah pesawat baling-baling Dash-8 kecil milik pengawal pantai Jepun telah diberitahu untuk menahan landasan tetapi - kini kita tahu daripada pelepasan mesej kawalan lalu lintas udara - tersasar ke atasnya.

Nampaknya lelaki dalam Dash-8 berbaris tanpa kebenaran," kata Rowland Burley, bekas juruterbang Boeing 747 Cathay Pacific yang telah terbang ke Haneda berkali-kali.

“Saya difahamkan dia telah menaiki teksi selama sejam, jadi dia mungkin tidak sabar untuk pergi – sangat 'berfikiran'. Cuma peliknya dia tidak mendongak dan melihat A350 besar ini masuk dan hendak mendarat di atasnya.

“Sungguh menyedihkan bahawa pada waktu malam juruterbang A350 sebenarnya tidak melihat lelaki ini di hadapan mereka.

“Saya boleh faham kerana terdapat banyak lampu di sekeliling, ia sangat terang, anda mempunyai bandar yang agak dekat dan Yokohama [pelabuhan besar] dan sebagainya, jadi akan berlaku banyak kekeliruan dengan lampu lain di sekelilingnya.”

Japan Airlines A350 melanggar Dash-8, dan kedua-dua pesawat terbakar. Kapten pesawat pengawal pantai melarikan diri, tetapi lima rakan sekerjanya terkorban.

Jet penumpang itu berterusan sejauh 1km di sepanjang landasan, dalam kebakaran. Di atas kapal: 367 penumpang, termasuk lapan bayi bawah dua tahun, dan 12 anak kapal. Sistem siaraya gagal, bermakna kru kabin terpaksa menjerit dan menggunakan megafon untuk mengarahkan pemindahan. Hanya tiga daripada lapan gelongsor kecemasan boleh digunakan kerana kebakaran melanda sebahagian besar pesawat.

Keadaan setakat ini mempunyai persamaan yang kuat dengan tragedi British Airtours di Manchester, tetapi dengan hampir tiga kali lebih ramai orang berisiko.

Namun kesemua 379 orang melarikan diri dari pesawat itu. Dari segi kecederaan fizikal, tidak ada yang lebih teruk daripada lebam; tol emosi yang terlibat dalam pengalaman hampir mati hanya boleh dibayangkan.

Bencana Manchester membantu menyelamatkan nyawa mereka. Syarikat penerbangan berdaya saing hebat – kecuali dalam aspek yang paling penting: keselamatan. Industri penerbangan adalah berdasarkan penyiasatan terbuka dan kolaboratif. Perkara yang penting bukanlah untuk membahagikan kesalahan tetapi untuk melindungi penumpang masa depan dengan belajar daripada tragedi.

Kehilangan 55 jiwa dalam keadaan huru-hara di Manchester telah banyak berubah. Pencahayaan lantai untuk memandu penumpang ke pintu keluar adalah wajib. Di pintu keluar tersebut, ruang minimum dan pegangan tangan ditetapkan untuk kru kabin supaya mereka boleh membantu penumpang melarikan diri.

Di Manchester, krew kabin - termasuk dua pramugari muda yang terkorban ketika berusaha menyelamatkan nyawa - melaksanakan tugas mereka dengan cara yang boleh dicontohi. Tetapi mereka telah dihukum dengan tangan yang maut: di atas pesawat yang berkobar-kobar, dipenuhi dengan asap maut, penumpang menjadi tersekat bersama di pintu keluar dan anak kapal tidak dapat mengeluarkan orang secara fizikal tepat pada masanya.

Walaupun Boeing 737 telah diperakui untuk pemindahan dalam masa 90 saat, peristiwa di Manchester tidak mempunyai persamaan dengan parameter ujian.

Penumpang di pintu keluar overwing tidak memahami cara membuka pintu kecemasan, mahupun apa yang perlu dilakukan dengan kepingan logam berat apabila akhirnya terbuka. Hari ini, semua orang yang menikmati ruang kaki tambahan juga akan mendapat syarahan tentang cara mengendalikan peranti – dan bertanya sama ada mereka bersedia untuk membantu.

Kemungkinan seorang anak kapal biasa mengalami pemindahan kecemasan semasa kerjaya adalah sangat rendah. Chris Hammond bekerja sebagai juruterbang selama 43 tahun, pertama untuk BOAC pendahulu BA dan kemudian sebagai kapten untuk easyJet.

Bersambung dan Klik link dibawah:

https://malaysia.yahoo.com/news/tragedy-manchester-airport-saved-hundreds-112640750.html


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...