Selasa, 2 Januari 2024

Pentadbiran Muhyiddin dalam siasatan untuk pembelian media RM700 juta

 


KUALA LUMPUR – Siasatan penyelewengan dan perbelanjaan berlebihan terhadap RM700 juta yang dibelanjakan untuk publisiti dan pembelian media oleh dua pentadbiran terdahulu tertumpu kepada zaman Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri.

Ini kerana ketiadaan kertas kerja dan dokumentasi yang terlibat dalam pengeluaran kira-kira RM500 juta untuk kontrak media dan publisiti.

Laporan polis telah dibuat pada 30 Disember oleh pegawai pengarah komunikasi Umno Datuk Lokman Noor Adam berhubung kenyataan Kementerian Kewangan bahawa RM700 juta telah dibelanjakan oleh dua pentadbiran untuk media dan publisiti antara 2020 dan 2021.

Penyiasat, Scoop mengetahui, sedang meneliti sama ada keadaan kecemasan yang berkuat kuasa pada 12 Januari 2021 telah disalahgunakan untuk memintas proses perolehan dan prosedur tadbir urus.

Muhyiddin adalah perdana menteri dari 29 Februari 2020 hingga 16 Ogos 2021.

Beliau digantikan oleh Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang memimpin negara dari 21 Ogos 2021 hingga 24 November 2022.

Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil alih tampuk pemerintahan pada 24 November 2022, dengan pembentukan kerajaan perpaduan sekarang.

Anwar, yang juga menteri kewangan, pada 7 November tahun lalu mendedahkan bahawa pentadbiran Muhyiddin membelanjakan RM500 juta untuk media dan publisiti.

"Ini adalah keterlaluan dan melanggar proses dan prosedur tadbir urus," kata Anwar di Dewan Rakyat ketika itu.

Menurut sumber, walaupun pentadbiran Ismail Sabri membelanjakan lebih RM100 juta, terdapat dokumentasi yang mencukupi.

Malah, Kementerian Kewangan melaporkan bahawa pentadbiran Anwar sekarang telah membelanjakan sebahagian daripada baki berjumlah RM56.9 juta yang dibawa ke hadapan daripada pentadbiran Ismail Sabri.

Perbelanjaan itu dibelanjakan untuk mempromosikan pencapaian dan usaha pentadbiran masing-masing melalui semua platform media, termasuk media sosial dan cetak, papan iklan, serta televisyen dan radio.

“Juruaudit boleh mengambil kira perbelanjaan dalam pentadbiran semasa dan sebelum ini tetapi masalahnya terletak pada pentadbiran Muhyiddin kerana terdapat kekurangan jejak kertas,” kata sumber itu.

Laporan polis yang dibuat di Balai Polis Setapak pada 30 Disember lalu adalah merujuk kepada artikel berita Utusan Malaysia bertarikh 11 November yang menyatakan jumlah yang dibelanjakan adalah untuk menghebahkan agenda kerajaan-kerajaan dahulu dari 2020 hingga 2022.

“Jumlah yang dibelanjakan adalah besar – saya rasa ia tidak wajar dan menuntut supaya ada butiran mengenai ke mana wang rakyat RM700 juta ini dibelanjakan oleh kerajaan terdahulu,” menurut laporan polis yang dilihat oleh Scoop.

Ketua Polis Daerah Wangsa Maju Ashari Abu Samah berkata kes itu telah dirujuk kepada Kementerian Kewangan.

Baru-baru ini, Menteri Perhubungan Fahmi Fadzil berkata rakyat mempunyai hak untuk mengetahui tentang perbelanjaan “penting”, dan sama ada ia direkodkan dengan betul. – 2 Januari 2024

https://www.scoop.my/news/152023/muhyiddin-administration-under-investigation-for-rm700-mil-media-buys/


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...