Isnin, 8 Januari 2024

Daripada 'Dubai Move' kepada 'Chow Kit Move': Pakar mengatakan bidaan menjatuhkan menyerlahkan kelemahan yang belum ditambal dalam undang-undang anti-lompat

 


KUALA LUMPUR, 7 Jan — Beberapa pakar undang-undang menyuarakan kebimbangan terhadap percubaan Perikatan Nasional (PN) baru-baru ini untuk menjatuhkan pentadbiran Anwar melalui pembelotan, menonjolkan bagaimana undang-undang anti-lompat parti masih belum menangani pembelotan.

Mereka berkata keupayaan ahli parlimen untuk beralih taat setia tanpa kehilangan kerusi mereka selagi mereka kekal dalam parti yang sama dengan kemunculan apa yang dipanggil "Dubai Move" dan "Chow Kit Move" - ​​mungkin kelihatan demokratik, tetapi hanya satu eksploitasi. kelemahan dalam undang-undang anti-lompat parti ke arah ketidakstabilan.

“Undang-undang itu diperkenalkan untuk menangani satu isu: lompat parti. Undang-undang tidak menangani isu peralihan pakatan. Melarang itu akan menjejaskan amalan demokrasi.

"Jika ada perkara seperti 'Langkah Dubai', ia benar-benar isu rasuah politik - bagaimana untuk membeli Ahli Parlimen - dan harus dilayan sedemikian," kata peguam perlembagaan Andrew Khoo kepada Malay Mail , menggariskan batasan undang-undang.

Peguam Andrew Khoo berkata undang-undang anti-lompat diperkenalkan untuk menangani satu isu: lompat parti. Undang-undang tidak menangani isu peralihan pakatan. Melarang itu akan menjejaskan amalan demokrasi. ― Gambar oleh Saw Siow Feng

Dakwaan Gerakan Dubai yang bertujuan menjejaskan kestabilan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan gabungan kerajaan persekutuannya timbul selepas ia diketengahkan oleh timbalan ketua pengarah Jabatan Komunikasi Masyarakat (J-Kom), Datuk Ismail Yusop.

Ismail membabitkan pemimpin PN, termasuk wakil kerajaan, dalam mendalangi langkah itu semasa percutian mereka di Emiriah Arab Bersatu baru-baru ini.

Menjelaskan kemungkinan mekanisme tindakan itu, Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood, seorang profesor di Sekolah Undang-undang dan Tadbir Urus Universiti Taylor, menekankan kepentingan ahli Parlimen kekal dengan parti mereka sambil menyokong langkah itu.

Beliau berkata langkah sedemikian akan menyebabkan kerajaan menghadapi defisit dalam mendapatkan kerusi yang mencukupi untuk menang dalam undi tidak percaya. Sekiranya Pembangkang berjaya memperoleh 112 daripada 222 kerusi, mereka berpotensi membentuk kerajaan baharu.

"Sekiranya ahli parlimen kekal dengan parti mereka tetapi menyokong langkah untuk memecat kerajaan perpaduan melalui undi tidak percaya, undang-undang sekarang tidak menghalangnya, dan ahli parlimen tidak kehilangan kerusi mereka," kata profesor itu.

Dalam mencadangkan bagaimana untuk melaksanakan penguatkuasaan undang-undang anti-lompat parti, Nik Ahmd Kamal berkata: “Satu langkah yang mungkin adalah bagi sebuah parti politik untuk memasukkan dalam perlembagaan mereka peruntukan bahawa seorang ahli parlimen yang menyokong parti lain dalam apa jua bentuk sokongan, secara nyata. atau secara tersirat, akan dianggap telah meletakkan jawatan daripada parti.

“Parti kemudiannya akan memaklumkan kepada Speaker [Dewan Rakyat] bahawa terdapat kekosongan di kerusi berkenaan. Speaker kemudiannya perlu memutuskan sama ada kerusi itu telah menjadi kosong berdasarkan peruntukan undang-undang anti-lompat yang dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan.”

Anwar memegang jawatan pada 24 November 2022, mendalangi gabungan yang terdiri daripada Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional, Selamat Parti Sarawak dan Panggang Rakyat Sabah.

Setakat hari ini, pengerusi PH menguasai lebih dua pertiga sokongan di Dewan Rakyat, dengan ketara mengehadkan peluang pesaing untuk melancarkan cabaran besar. Peristiwa baru-baru ini menyaksikan lima ahli parlimen Pembangkang mengisytiharkan sokongan kepada perdana menteri, tindakan yang ditentang dikaitkan dengan paksaan politik. Anwar menafikan sekeras-kerasnya dakwaan ini.

Peguam New Sin Yew juga bersetuju dengan Khoo dan Nik Ahmad Kamal, berkata walaupun wujud undang-undang, kelemahan wujud — menyamakan keadaan seperti donat berlubang di tengah yang sedang dieksploitasi. — Gambar oleh Miera Zulyana

Peguam New Sin Yew juga bersetuju dengan Khoo dan Nik Ahmad Kamal, berkata walaupun wujud undang-undang, kelemahan wujud — menyamakan keadaan seperti donat berlubang di tengah yang sedang dieksploitasi.

“Lubang itu tidak akan menghalang Gerakan Dubai kerana selagi ahli parlimen kekal bersama parti mereka dan tidak meletakkan jawatan, mereka tidak akan kehilangan kerusi dan mereka tidak akan kehilangan kerusi jika mereka dipecat daripada parti mereka,” katanya. berkata.

“Untuk melaksanakan penguatkuasaan undang-undang ini anda perlu meminda Perlembagaan sekali lagi untuk mentakrifkan 'melompat' sebagai tidak mengikut sebatan parti dalam usul keyakinan atau dengan melintasi lantai, walaupun ahli parlimen atau ADUN tidak meninggalkannya. parti politik.

“Atau anda memperkenalkan petisyen panggil balik dan biarkan pengundi membuat keputusan sama ada mereka mahu mengekalkan Ahli Parlimen apabila Ahli Parlimen itu turun padang atau menentang sebatan parti dalam usul keyakinan,” tambahnya.

Kestabilan kerajaan Anwar sepanjang tahun lalu boleh dikaitkan sebahagiannya dengan undang-undang anti lompat parti. Undang-undang ini menghalang wakil daripada bertukar taat setia semasa berkempen, memandangkan ketiadaan parti tunggal yang mampu menguasai majoriti di Parlimen.

Undang-undang anti-lompat parti memainkan peranan penting dalam mengekalkan perpaduan kerajaan gabungan yang dibentuk di bawah kepimpinan Anwar. Digariskan dalam Perkara 49A Perlembagaan Persekutuan dan Jadual Kelapan, berkuat kuasa pada 5 Oktober 2022.

Pada hari Rabu, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mengesahkan bahawa pembangkang persekutuan sedang merancang untuk menjatuhkan kerajaan persekutuan semasa, tetapi berkata ia sepatutnya dipanggil "Chow Kit Move" dan bukannya "Dubai Move".

Sanusi dilaporkan berkata beliau percaya nama "Dubai Move" hanyalah tiruan atau tipu daya kerana mereka yang didakwa merancang untuk menjatuhkan kerajaan persekutuan telah melawat Dubai, tetapi menekankan bahawa ramai orang pergi ke bandar di Emiriah Arab Bersatu.

https://malaysia.yahoo.com/news/dubai-move-chow-kit-move-230000998.html


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...