Rabu, 30 Mei 2018

MELAYU MEREMPAT DITANAH AIR SENDIRI AKAN MENJADI KENYATAAN !!!


THAMBY P. RAMASAMY MULA BERSUARA !!!!

Ahli DAP, P Ramasamy menyeru kerajaan PH untuk melakukan OVERHAUL MENYELURUH KE ATAS SISTEM PENDIDIKAN TINGGI DI MALAYSIA. “Tidak ada kepelbagaian (yang boleh dilihat) dalam tenaga pengajar DI MANA HAMPIR KESEMUANYA ORANG MELAYU. SEMUA UNIVERSITI-UNIVERSITI AWAM MENDERITA HEGEMONI UMNO yang paling teruk,” demikian dakwaannya seperti dalam sebuah portal tempatan. 

Kata Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II ini lagi, “kanser” dalam sistem pendidikan tinggi yang “bermula dengan pengambilan naib-naib canselor dan dekan-dekan fakulti yang tidak cekap, YANG KEBANYAKANNYA AHLI UMNO” perlulah ditangani.

“Pengambilan para pensyarah berdasarkan merit mestilah menjadi keutamaan dalam pembaharuan (sistem pendidikan tinggi) ini.” Beliau turut membuat sindiran ucapan terima kasih beliau kepada standard pengajaran sekarang, di mana beliau mendakwa standard ini MELAHIRKAN PARA GRADUAN YANG LANGSUNG TIDAK BOLEH MEMBACA ATAUPUN MENULIS DENGAN BETUL

Selain itu, ujarnya lagi, dia pernah mendengar mengenai seorang pensyarah di sebuah universiti awam tempatan dituduh terlibat dengan plagiarisme, namun pensyarah tersebut dengan mudahnya berpindah ke universiti lain di mana dia ditawarkan menjadi profesor. 

“Budaya plagiarisme di universiti awam kita telah dibiarkan bernanah selama ini. Ianya di tahap yang membimbangkan.” P Ramasamy dalam masa yang sama berkata, undang-undang yang membataskan kebebasan bersuara di kalangan pelajar universiti awam juga mestilah dimansuhkan. 

Sehubungan itu, dia berharap agar kerajaan PH dapat memulakan langkah menangani situasi majoriti Melayu dan politik UMNO yang memenuhi varsiti awam tempatan di samping melakukan audit di semua universiti, terutamanya bagi memastikan geran penyelidikan diberikan oleh kerajaan adalah dibelanjakan sepertimana tujuan asal (accounted for). 

“Saya tidak mengharapkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) membuat keajaiban, tetapi mereka boleh memulakan langkah MENGHAPUSKAN SITUASI MONO-ETNIK DAN POLITIK UMNO DI VARSITI-VARSITI AWAM TEMPATAN.”

Sumber: KLIK DISINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...