Sabtu, 1 Julai 2017

DAP Kerajaan Yang Berjimat, Berbelanja Berhati-Hati, Ikut Garis Panduan & Menepati Garis Masa PHUIIIIIII

Lewat malam tadi, Kerajaan DAP Pulau Pinang dengan cepat mengadakan sidang akhbar untuk sekali lagi mendakwa bahawa mereka tidak terlebih bayar laporan kajian – mungkin berharap Rahman Dahlan dan pasukan BNSC akan sibuk meraikan Hari Raya dan tidak dapat bertindak balas dengan pantas.

Menariknya, kedua-dua Lim Guan Eng dan Lim Hock Seng, EXCO Pulau Pinang untuk hal ehwal infrastruktur hanya duduk dan meminta Chow Kon Yeow yang menjelaskan.

Chow Kon Yeow membuat penjelasan yang lemah dan akhirnya mengesahkan perkara berikut:
1. Terdapat lebihan bayaran – tetapi mereka mendakwa ia hanya melebihi 17.6% dan bukan terlebih bayar 400%.

2. Chow Kon Yeow mendakwa yuran yang mereka bayar sebenarnya untuk yuran sivil dan struktur hanyalah RM64 juta dan baki yuran RM177.5 juta untuk bahagian ini adalah untuk membayar kerja kaji selidik dan reka bentuk lain – kebanyakannya yang memang sudah di dalam skop kajian kebolehlaksanaan di mana tambahan RM31.2 juta telah dibayar juga.

3. Chow Kon Yeow mengesahkan bahawa bayaran penuh sebanyak RM209 juta untuk yuran perundingan bagi 3 jalan raya telah dibuat walaupun garis panduan mengatakan bahawa mereka tidak sepatutnya membuat pembayaran penuh jika pembinaan belum dimulakan. Namun Chow Kon Yeow gagal menjelaskan mengapa pembayaran penuh telah dibuat untuk EIA memandangkan rundingan awam ke atas 3 lebuh raya itu belum selesai dan EIA belum diluluskan.

4. Beliau mengakui bahawa ini tidak melalui tender terbuka tetapi melalui Request for Proposal (RFP) – di mana kos didengari untuk perbandingan.

Nampaknya inilah kerajaan yang berjimat cermat yang berbelanja berhati-hati dan mengikuti peraturan dan garis masa – bukan yang akan membayar lebih dan tergesa-gesa untuk membayar segala-galanya walaupun kerja-kerja belum selesai sepenuhnya.
Pada dasarnya ialah: Kerajaan DAP Pulau Pinang telah membayar dengan cepat dan sepenuhnya sebanyak RM220 juta – yang mereka akui terdapat terlebih pembayaran dan telah melanggar garis panduan – untuk 3 lebuh raya yang hanya 20km panjangnya (atau RM11 juta per km dalam yuran perundingan) yang belum memulakan pembinaan lagi walaupun sudah terlewat beberapa tahun.
Perkara-perkara di atas adalah antara banyak perkara yang Chow Kon Yeow gagal menjelaskan. Mari tunggu respon dari pasukan BNSC – kemungkinan esok atau lusa tetapi pasti tidak pada hari pertama Raya. Ia akan menjadi menarik.
Sumber: KLIK DISINI


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...